torsdag 29 september 2016

MORGONUTSTRÅLNING

Morgonen väcker mig numer inte förrän vid 5 halv sex
då jag och hundarna går ut till mörkret och till Jupiter

som släpps ut till lilla hagen och då låter jag lampan i stallet lysa
så ljuset kan stråla ut mot hagen där Jupiter går i mörkret

Har jag varit lat och inte tagit in ved dagen innan
Så hämta jag den nu...irriterad på mig själv för latheten
Då jag VET att det är så skönt när veden ligger på sin plats när jag vaknar
Så att jag bara har att göra upp eld FÖRST innan vi går ut
För då har jag bara att sätta på kaffepannan som får koka
medans jag ger hundar och katter sin mat
Och jag får sen sätta mig på pallen med ryggen vänd mot vedspisen
som nu frikostigt värmer upp mig..och dricka mig kaffe
MED tre ivriga följeslagare på plats nedanför mig..som gillar det jag gillar
SMÖRGÅSAR med GAMMELDAX MESSMÖR på..Ouvintuss är ivrigast
Han hoppar mer än gärna över sin kattmat..till förmån för messmöret

DÅ jag oftast slarvar med klädseln på min första utgång
Ni vet det där "SKALL TVÄRT BARA " ändå vet jag att jag ALDRIG vet vad som väntar därute
Av det som kan få mig att känna och tänka ..vad korkad man är..JUST för att man VET
Hur det ibland kan gå ,vara och hända
fast det är mer sällan numer
För när jag känner kylan i draget från den öppnade ytterdörren
vaknar faktiskt förnuftet till... FRAMMANAD av tidigare erfarenheters röst
HUR det kan gå om man lämnar huvudet utan talan

När så ljuset allt mer börjar ´knuffa bort mörkret
Då flyttar jag över Jupiter till stora hagen..då risken för björnbesök är mindre
Efter det tar jag och hundarna morgonens första skogstur

Å vilken skogstur sen



Ser solen som långsamt smyger sig upp och fram..baki berget och träd





vilket ger en otroligt lyskraft till träden... som än har kvar sina löv
allt mer gulnande,som solen nu får att lysa..som om dom vore av guld
ALLTSÅ det är så vackert...

Frosten som har klamrat sig fast på marken..har lämnat kvar
till gräs,tistlar och andra växter av sin kalla skönhet
Det är som om en konstnärlig världsartist ...är/varit på ett morgonbesök
En världsartist som med flinkhetens gracila penseldrag ..
gett ljus,färg och fägring till morgonen

Ser dimmans lättvikts-dans borta vid bron..på väg bort



Jag stannande till vid åbron VÄND mot solen och bara insöp energin
Stod en bra stund och bara blundade...för ljuset är både stark och livgivande

Bilderna som jag lägger ut..har jag tagit förut ..oftast i samma månad.. tidigare år
Bara så ni vet

Härifrån en STRÅLANDE skog önskar jag er alla en energiladdade och härlig helg
Själv får jag besök av yngsta dottern DET ser jag fram emot

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar